La ciutadania d’Olesa opina sobre els serveis de salut al Taller d’Escolta
A la sessió participativa celebrada a L’Escorxador, més d'un centenar de persones van exposar les seves demandes dels serveis de salut amb l’objectiu de millorar-los.
Arran del malestar que es viu a tot el territori envers la qualitat dels serveis sanitaris, la ciutadania va poder fer aportacions i donar la seva opinió sobre els serveis de salut al municipi al Taller d’Escolta que l’Ajuntament d’Olesa va organitzar aquest dijous a L’Escorxador. Hi van participar un centenar de persones.
En l’exposició de les conclusions del treball deliberatiu, les principals preocupacions en les quals van coincidir les persones assistents van ser la manca de professionals sanitaris, les llistes d’espera, la saturació del personal mèdic, la necessitat d’una assistència d’urgències 24 hores i la inestabilitat dels metges i metgesses de referència.
L’alcalde d’Olesa de Montserrat, Miquel Riera, va obrir el taller recordant que el malestar sobre els serveis de salut és una problemàtica general a tot l’estat Espanyol, secundada també pels professionals sanitaris des de principis d’any amb diverses concentracions. Riera va manifestar que “l’objectiu de la sessió és fer una bona diagnosi sobre les prestacions de salut amb les que compta Olesa, quines oportunitats es presenten al municipi i quins aspectes es podrien millorar”.
El Coordinador de la Secretaria d'Atenció Sanitària i Participació del Departament de Salut de la Generalitat, Raúl Serra, va fer una exposició sobre la situació sanitària al municipi. Serra va destacar que, segons els resultats del Pla d’Enquestes de Satisfacció PLAENSA 2021, els principals motius d’insatisfacció a Olesa en aquell moment, en un context encara de pandèmia, feien referència als temps d’espera per la visita i per atendre les trucades, així com l’atenció rebuda per un problema urgent.
A continuació, va intervenir Teresa Clanchet, responsable d’atenció primària del CAP Olesa de Mútua de Terrassa, que va fer un repàs dels serveis sanitaris assistencials amb què compta el municipi i que s’emmarquen en el Pla Local de Salut d’Olesa. I Griselda Sanahuja, tècnica referent de Creu Roja del Baix Llobregat Nord, una de les entitats presents a la Taula de Salut, va explicar les funcions de l’ens, com un espai de debat, proposta, promoció i informació sobre les actuacions, iniciatives i serveis que es desenvolupen al municipi en matèria de salut.
Treball deliberatiu en grups
Finalitzades les explicacions, les persones assistents al taller es van distribuir en cincs grups a fi de facilitar el debat en un treball participatiu dinamitzat per l’empresa EDAS, especialitzada en participació ciutadana. El taller ha permès que més d’un centenar de persones compartissin les seves reflexions.
Les principals preocupacions en les quals van coincidir els diferents grups en l’exposició de les conclusions van ser la manca de professionals sanitaris, les llistes d’espera, la saturació del personal mèdic, la necessitat d’una assistència d’urgències 24 hores, la inestabilitat dels metges i metgesses de referència i la necessitat d’un servei de pediatria d’urgències. També es va sol·licitar la creació d’un CUAP al municipi perquè les urgències no hagin de ser derivades a Sant Andreu de la Barca o a l’Hospital de Martorell i, en tot cas, que s’activi algun servei de transport als centres per totes aquelles persones que no disposin de vehicle propi.
La finalitat del Taller d’Escolta va ser complementar qüestions que es porten tractant des de fa molt de temps a la Taula de Salut local, on estan representats tots els agents sanitaris del municipi, des de directors/es de residències fins a professionals del CAP, Creu Roja, entitats socials i ciutadania. Es farà un retorn del taller als participants i es publicarà juntament amb la resta de documents de la sessió.
D’altra banda, l’Ajuntament d’Olesa duu a terme reunions periòdiques amb tots els titulars de salut del territori, com són l'Hospital de Martorell, Mútua de Terrassa, Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya.
Les opinions recollides durant la sessió, serviran per conèixer la visió de la ciutadania d’Olesa sobre els serveis de salut al territori i complementar la diagnosi efectuada per la regidoria de Salut Pública i traslladar les peticions als departament de Salut de la Generalitat.